Zondag 29 september 2024, 11u in Cinema Lumière Brugge.

Compilatie van korte filmpjes | Frankrijk - België 1895-1915 | 62'

Live pianobegeleiding: Suhail Fares en Arthur Haezebrouck

  • Vijf gezichten op Brussel (Alexandre Promio 1897) - 5 min - Arthur
    • Boulevard Anspach (docu)
    • La Bourse (docu)
    • Place De Brouckère (docu)
    • La Grand Place (docu)
    • Saint Gudule (docu)
  • Le scarabée d'or (feeërie) (Segundo de Chomón 1907) - 3 min - Suhail
  • Insaisissable Pickpocket (komedie) (Segundo de Chomón 1908) - 3 min - Suhail
  • Types de Macédoniens (docu) (onbekend 1912) - 7 min - Suhail
  • Un drame chez les fantoches (animatie) (Émile Cohl 1908) - 4 min - Suhail
  • Les aventures du baron de Crac (animatie) (Émile Cohl 1910) - 2 min - Arthur
  • La chenille de la carotte (wetenschap) (Pathé Frères 1910) - 10 min - Arthur
  • Le moulin maudit (spanning/drama) (Alfred Machin 1909) - 12 min - Suhail
  • Saida a enlevé Manneken Pis (komedie) (Alfred Machin 1913) - 7 min - Arthur
  • Les Zouaves d'Afrique dans les Flandres belges (reportage) (Alfred Machin 1915) - 9 min - Arthur

Suhail Fares en Arthur Haezebrouck volgen momenteel de studierichting Creërend Muzikant aan het Stedelijk Conservatorium Brugge. Hun bijdrage aan dit festival raakt de essentie van deze studierichting: nieuw werk maken! Deze samenwerking biedt leerlingen hiervoor dan ook een unieke en interactieve context.

Zaterdag 5 september 1896 is een historische dag in Brugge's filmgeschiedenis vanwege de eerste filmvoorstelling in hotel-restaurant Den Keizerlijken Arend met films van de gebroeders Lumière. Een jaar later maakte filmoperator Alexandre Promio, in opdracht van de Lumières, de eerste filmopnames in België. Het medium cinema werd snel volwassener en ontwikkelde genres en technieken die nog steeds bestaan. Cinema, als eerste geïndustrialiseerde kunstvorm, domineerde het culturele leven van de twintigste eeuw en blijft zich aanpassen aan nieuwe technologieën. In dit programma verkennen we de pioniers van de cinema en de geschiedenis van animatie, komedies, speciale effecten en vroege pogingen tot thuisfilms.

De vertoning wordt ingeleid door Bruno Mestdagh (CINEMATEK).

Le Grand Place Bruxelles
Zaterdag 5 september 1896 is een historische dag in de filmgeschiedenis van Brugge. Op die dag vond de allereerste filmvoorstelling plaats in de feestzaal van hotel-restaurant Den Keizerlijken Arend, gelegen aan de Vlamingstraat 46, tegenover de Stadsschouwburg. De unieke bewegende fotografieën, genaamd 'Le Cinématographe Parisien' en vervaardigd door de gebroeders Lumière, deden de Bruggelingen euforisch in verwondering vallen.

Diezelfde gebroeders Lumière gaven filmoperator Alexandre Promio een jaar later de opdracht om in Antwerpen in te schepen richting de wereldtentoonstelling in Stockholm. Tijdens zijn verblijf in België maakte hij in Brussel en Antwerpen een achttal korte opnames — de films van Lumière hadden allemaal een duur van ongeveer 50 seconden. Promio staat geboekt als de eerste cameraman die in België filmopnamen maakte. In de jaren die volgden, werd het medium snel volwassener en werden genres en technieken uitgevonden die we vandaag de dag nog kennen.

Cinema was de eerste van de geïndustrialiseerde kunstvormen die het culturele leven van de twintigste eeuw domineerden, en is dat waarschijnlijk nog steeds. Vandaag de dag blijft de film zich aanpassen en groeien naarmate er nieuwe technologieën en kijkplatforms beschikbaar komen. Het blijft een integrale culturele en esthetische entertainmentervaring voor mensen over de hele wereld.
In dit programma verkennen we de eerste pioniers van de cinema en duiken we in de fascinerende geschiedenis ervan. We bieden een boeiende kijk op de eerste animatiefilms, komedies en films met special effects, tot de eerste pogingen om film en bewegende beelden thuis op het ‘home screen’ te brengen.

Muzikanten Suhail Fares en Arthur Haezebrouck, twee studenten Creërend Muzikant aan het Stedelijk Conservatorium Brugge hebben geprobeerd om het historisch filmmateriaal op een persoonlijke manier te benaderen, los van conventies of verwachtingen. Het was een hele uitdaging om bij elke film de juiste muzikale invalshoek te vinden. Er moesten keuzes gemaakt worden qua stijl, genre en techniek. Dit was echter een spontaan en organisch proces. Na een experimentele fase groeide al snel het muzikaal concept bij elke film en dus de uiteindelijke soundtrack. De muzikale contouren werden vastgelegd, maar de uiteindelijke uitvoering blijft improvisatorisch. Op die manier hopen Suhail en Arthur het publiek een verfrissende kijkervaring te bezorgen, waarbij film en muziek elkaar op een spannende manier versterken.

Suhail en Arthur werkten al eerder samen. Zo maakten zij onder andere muziek voor een kortfilm. Dit jaar staat muziek voor een documentaireserie in de planning. Zij spelen ook regelmatig piano in een woonzorgcentrum te Brugge.

Suhail Fares is student Toegepaste Informatica aan Howest Brugge. Hij volgt reeds een aantal jaren les aan het Stedelijk Conservatorium Brugge, na een overwegend autodidactisch voortraject. Op creatief vlak componeert hij regelmatig stukken voor verschillende bezettingen, waaronder ook filmmuziek. Naast het uitvoeren van klassiek repertoire, vormt improvisatie voor hem een belangrijk expressiemiddel. Hij is heel enthousiast over dit project. Zijn interesse voor filmmuziek en zijn passie voor het improviseren komen hier perfect samen.

Arthur Haezebrouck studeert momenteel geneeskunde aan de Kulak. Hij speelt al vanaf jonge leeftijd piano en legde reeds een lang parcours af aan het Stedelijk Conservatorium Brugge. In het leven van Arthur nemen pianospelen en componeren een belangrijke plaats in. Zijn pianocomposities ontstaan vooral vanuit improvisatie, vaak naar aanleiding van een ervaring of geïnspireerd door mensen die zijn leven verrijken. Voor Arthur is dit festival een dankbare experimenteertuin waarin hij hoopt veel bij te leren.

In samenwerking met Stedelijk Conservatorium Brugge en CINEMATEK.

Met de steun van: