Zaterdag 28 september 2024, 20u in Cinema Lumière Brugge.

Charlie Chaplin | 1917 | VS | 26‘ | Tussentitels: Engels | Ondertitels: Frans en Nederlands

Edward Sedgwick en Buster Keaton | 1928 | VS | 67‘ | TT: Engels – OT: geen

Live muzikale begeleiding: Daan van den Hurk (piano) en Boris De Laet (drum).

In The Adventurer speelt Chaplin een ontsnapte gevangene die wordt achtervolgd door agenten. Wanneer hij een knappe jongedame (Edna Purviance) redt die dreigt te verdrinken, wordt hij geliefd bij haar rijke familie.

The Cameraman is een van Buster Keatons meest iconische films. Een film die zelfs jarenlang gebruikt werd als schoolvoorbeeld van hoe je een perfecte comedy schrijft. Het was de laatste film waarover Keaton nog (grotendeels) zelf de controle had, wat de film een tragische plek geeft in de filmgeschiedenis.

De vertoning wordt ingeleid door Daan van den Hurk.

Buster, een portretfotograaf die op de stoep werkt in New York City, dumpt zijn oude baan en wordt cameraman bij het filmjournaal om indruk te maken op Sally, een secretaresse die voor een nieuwsbedrijf werkt.
Het leek bijna een goed idee met The Cameraman, Keaton’s eerste film bij Metro Goldwyn Mayer die onder een nieuwe regeling werd gemaakt. Maar de studiobonzen probeerden Keaton enkele van zijn karakteristieke elementen te beroven, waaronder zijn subtiele benadering van 'het meisje'. The Cameraman is een fijne komedie, zorgvuldig opgebouwd, en bevat gags die onmiskenbaar zijn stempel dragen:
- Buster trekt in zijn overmatige opwinding de telefoon van de muur als hij een telefoontje van zijn geliefde ontvangt en rent vervolgens kilometers door de stad om haar huis te bereiken voordat ze ophangt.
- Buster klimt van het bovendek van een overvolle bus om op een spatbord buiten te gaan zitten, zodat hij gemoedelijk met het meisje kan praten via een lager raam.
- Buster, die een bendeoorlog in Chinatown filmt, blijft op een hoog platform staan dat zijn steun verliest en glijdt onheilspellend naar beneden, alsof hij simpelweg aan het skiën is in een gevaarlijk gebied.

Walter Kerr: The Silent Clowns, New York, 1975

Daan van den Hurk (°1987) is filmpianist en componist. Hij studeerde klassiek piano, jazz en compositie aan het HKU Utrechts Conservatorium. Na het volgen van een masterclass filmbegeleiding tijdens het Pordenone Silent Film Festival is hij zijn carrière gaan wijden aan het begeleiden, promoten en onderzoeken van stille film. Hij is sinds enkele jaren eén van de vaste musici van het Pordenone Silent Film Festival en Bristol Slapstick Festival en speelde hij op vele internationale filmfestivals waaronder Il Cinema Ritrovato, Locarno Film Festival en Istanbul Silent Film Days. Ook werkt hij veel samen met het Eye Filmmuseum, o.a. voor de muziek van THE BRILLIANT BIOGRAPH (2020). In 2017 richtte hij met de Stichting Zolderkamertjesklassiek het Nederlands Silent Film Festival op. Daan is aan de HKU verbonden als docent klassiek piano, improvisatie en muziektheorie. Daan is ook bezieler en festivaldirecteur van het Nederlands Silent Film Festival dat jaarlijks plaatsvindt in Eindhoven. Meer info: www.daanvandenhurk.nl.

Boris Delaet is freelance muzikant, geeft drumles aan het Stedelijke Conservatorium Brugge en aan de Muziekacademie Hoboken Antwerpen.

In samenwerking met CINEMATEK en Park Circus.

Met de steun van: