Zaterdag 27 september 2025, 17u in Cinema Lumière Brugge.

Een adembenemend liefdesverhaal dat spiritualiteit en koloniale invloeden verstrengelt tegen een achtergrond van koninklijke pracht.

Franz Osten | 1928 | Indië | 106’ | Tussentitels: Engels | Ondertitels: Nederlands

Live muziek begeleiding op gitaar en sitar: Haroun Iqbal en Kabir Khan

In de jaren 1920 werkten de Indiase acteur-producent Himansu Rai en de Duitse regisseur Franz Osten samen aan drie films met Indiase casts: Light of Asia (1925), Shiraz (1928) en A Throw of Dice (1929). Shiraz, een visueel verbluffend historisch liefdesverhaal over de bouw van de Taj Mahal, wordt beschouwd als een meesterwerk.

De film was een internationale coproductie met Britse en Duitse steun, maar met een Indiase esthetiek. Rai produceerde en speelde de hoofdrol, terwijl Osten’s cinematografie de pracht van India’s landschappen en Mughal-architectuur vastlegde.

Osten, gefascineerd door India, maakte later zestien films voor Rai’s Bombay Talkies. Shiraz was zijn eerste grote succes in India en Europa, mede dankzij de meeslepende vertelling en prachtige beelden. De film blijft een monument van de vroege Indiase cinema en de vruchtbare samenwerking tussen Oost en West.

De gelaagde dynamiek roept vragen op over identiteit en representatie in vroege Indiase cinema. In Anglo-Indiase kringen heersten minder vooroordelen tegen acteren als beroep voor vrouwen, en zij vertegenwoordigden wat werd gezien als de “bovenlaag” van de koloniale samenleving.’

Veronika Fuechtner, in: The Many Faces of Weimar Cinema. Rochester 2010

De film wordt om 16u ingeleid door een lezing van Dr. Aaricia Ponnet. (De Lezing is gratis met filmticket voor Shiraz.)

In deze lezing plaatst Dr. Aaricia Ponnet de film Shiraz: A Romance of India in zijn historische en culturele context. Ze biedt achtergrond om de film als artistiek werk te waarderen, maar nodigt tegelijk uit tot een kritische blik op de culturele perspectieven en denkbeelden van de tijd.

In samenwerking met BFI – British Film Institute, Londen.

Haroun Iqbal studeerde jazzgitaar en klassieke compositie aan de conservatoria van Gent, Antwerpen en Tilburg. Vanuit zijn brede muzikale achtergrond verdiepte hij zich verder in West-Afrikaanse koramuziek en Noord-Indiase klassieke tradities. Zijn composities brengen deze invloeden samen en creëren een open ruimte waarin verschillende werelden elkaar ontmoeten.
Hij treedt op met zijn jazzkwartet Iqnovara en als soloartiest. In 2025 wordt hij door Klara geselecteerd als een van De Twintigers, een erkenning voor veelbelovend jong talent. Haroun Iqbal componeert muziek in dialoog met begeesterde muzikanten.

Kabir Khan De nieuwe generatie met een levende traditie… Op slechts 19-jarige leeftijd draagt Kabir Khan al de kroon erfgoed — zowel als zoon van Mahabub Khan en als een getalenteerde sitarspeler die is gevormd door de eeuwenoude mondelinge traditie van Rajasthan.
Onder zijn guru Amanath Ali Kawa, een gerespecteerde muzikant uit zijn familie, begon Kabir zijn muzikale reis in India, waar hij door het land toerde en zijn vaardigheden ontwikkelde door live-optredens en diep-leerzame ervaringen.
Nu gevestigd in België, groeit Kabir verder als een veelzijdige kunstenaar. Hij heeft samengewerkt met OverKop, de Khan Brothers en de bekende Belgische trompettist Bart Maris, waarbij hij traditie naadloos verweeft met hedendaagse gegevens.
Kabir is niet alleen de zoon van Mahabub — hij is een zoon van de muziek zelf: een nieuwe stem van een antiek verhaal, dat het geluid van Rajasthan voortzet met een jeugdige geest en een tijdloze ziel.

Aaricia Ponnet is freelance postdoctoraal onderzoeker aan de Vakgroep Taalkunde van de Universiteit Gent en danseres gespecialiseerd in Noord-Indiase dansvormen zoals Kathak en Kalbeliya. Ze werd opgeleid door Maya Sapera en Shila Mehta (Mumbai, ICCR-beurs). In 2023 behaalde ze haar doctoraat in de taalkunde met een onderzoek naar het leren van het Hindi als tweede taal. Haar werk situeert zich op het snijvlak van taal, beweging en culturele identiteit. In 2024 ontving ze een ontwikkelingsbeurs van het Departement Cultuur, Jeugd en Media voor haar praktijkonderzoek rond artistieke vertaling. Ze is initiatiefnemer van het project BO-LA, in samenwerking met Sarita Rao, Shalan Alhamwy en Tristan Visser, waarmee ze in België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk speelde.

Met de steun van: