Vrijdag 29 september 2023 20u in BEEN (Speelmanskapel)

Film 1: OP PAD MET MAURIECE LEFÈVRE, EEN PASTEIBAKKER EN AMATEURCINEAST UIT ANTWERPEN

1930-1932, België, Maurice Lefèvre, 23 min

Compilatie van verschillende films: Tijdens het groot schoolverlof - 1931 (13 min), [H.Bloedprocessie te Brugge] - 1930 (4:30 min), Bezoek aan Brugge - 1932 (4 min)

Inleiding: Bruno Mestdagh (Cinematek) en Erik Martens (auteur)

Muzikale begeleiding: The Rights of Sleepers

In 1930 kocht Maurice Lefèvre, een Antwerpse pasteibakker, zich een filmcamera en filmde de belangrijke momenten in zijn gezin en familie. Als amateur maakt hij de pioniersjaren mee van de Belgische film. Uit zijn nagelaten oeuvre selecteerden we enkele korte reportages met uitstapjes naar Brugge, de kuststreek en Kortrijk.

The Rights of Sleepers brengt elektronische muziek die zich moeilijk laat definiëren. Een roes van wankele loops, found sounds en bezwerende synthesizerklanken waarin het interbellum rondwaart als een gedroomde herinnering. Van zeemzoete melancholie tot dreigende weergalmen, alles baadt in flakkerend kaarslicht en het gekraak van verweerde pellicule. Klik hier voor meer info.

Film 2: 9 ½ — EEN MONTAGEFILM MET AMATEURFILMS VAN OVER DE HELE WERELD

2022, Italië, INEDITS Amateur Films / Memory of Europe, 50 min

9 1⁄2 mm — 100 jaar — 6 continenten — 22 filmarchieven

In 1922 zag dankzij Pathé de 9,5 mm film ofwel de Pathé Baby het levenslicht in Frankrijk. Het was het eerste filmformaat dat was ontworpen voor zelfgemaakte cinema. Films groeiden uit de bioscoop en kwamen terecht in de huiskamer.

Van Japan tot Nieuw-Zeeland, van Brazilië tot Chili, van Congo tot Canada werd de amateurcamera het medium om familiemomenten, schilderachtige reiservaringen en de nuances van het alledaagse leven vast te leggen.

Opgebouwd in drie delen — reisverslagen, interacties met dierbaren en experimenten — is deze montage een visuele symfonie van het dagelijks leven, aan de hand van 9 1⁄2 mm opnamen gemaakt door amateurs van over de hele wereld. De film viert het honderdjarig bestaan van het unieke Pathé Baby filmformaat.

Samengesteld door Anna Briggs, Michele Manzolini, Giulia Goy en Mirco Santi.

Muziek gecomponeerd door Biagio Cavallo, Lorenza Ceregini, Daniel Mussatto en Dries Versmissen

Biagio Cavallo is een muzikant en geluidskunstenaar uit Bologna. Hij begon zijn muzikale opleiding met altsaxofoon en klarinet. Samen met deze meer klassieke benadering ontwikkelde hij een interesse in geluid en elektroakoestische muziek die hij onderzocht door middel van lessen in elektronische muziek aan het G. B. Martini Conservatorium in Bologna, waar hij momenteel een masteropleiding volgt in Sound Design.

Lorenza Ceregini is een studente aan het Conservatorium G. B. Martini in Bologna. Ze begon haar muzikale opleiding met piano en zang; later raakte ze geïnteresseerd in de wereld van elektronische muziek en de relatie tussen geluiden en beelden.

Daniel Mussatto is een Braziliaanse componist, arrangeur en pianist. Hij begon met componeren toen hij op 16-jarige leeftijd piano studeerde en schrijft sindsdien. Daniel ontwikkelt zijn muzikale identiteit door te schrijven en te spelen in kleine ensembles en studentenorkesten, waarbij hij een frisse benadering van de bigband en symfonische taal brengt.

Dries Versmissen is een componist, muzikant en producer uit Antwerpen. Hij begon op 10-jarige leeftijd piano te spelen aan de deeltijdopleiding Artistieke Vorming Vlaanderen en studeerde af op 18-jarige leeftijd. In die tijd begon hij saxofoon te spelen en jeugdorkesten te dirigeren. Hij werd ook DJ/producer onder het pseudoniem 'Codex' en trad op op podia in heel Europa. Dries studeerde daarna muziekonderwijs aan LUCA School Of Arts in Leuven. Hij begon ook te werken als assistent-componist bij Steve Willaert.

De voorstelling wordt voorafgegaan door een gratis lezing om 18u door Erik Martens, auteur van het boek Bobonneke valt in de radijzen, over een Vlaamse familiekroniek over de Antwerpse pasteibakker Maurice Lefèvre die in 1930 een camera koopt waarmee hij het familieleven begint te filmen. In hetzelfde jaar opent zijn ijssalon aan de Keyserlei en bezoekt de familie Lefèvre de Wereldtentoonstelling in Antwerpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gaat de camera over van vader op zoon. Vijf generaties verschijnen in beeld...

In samenwerking met: VAF — STAD BRUGGE — BEEN — CINEMATEK — Felix Archief Antwerpen — Dekant — Razor Reel — INEDITS Amateur Films