Zondag 28 september 2025, 11u in Cinema Lumière Brugge.

Een eerbetoon aan de werkende vrouw in de vroege filmgeschiedenis.

Muzikale begeleiding: leerlingen van het Conservatorium

Het recht van vrouwen om te werken was lange tijd niet vanzelfsprekend. De norm dicteerde dat mannen de kostwinners waren, terwijl vrouwen zich moesten wijden aan zorgtaken. In België bleef deze ongelijkheid zelfs wettelijk verankerd: pas in 1975 werd de bezoldiging van mannelijke en vrouwelijke werknemers gelijkgesteld.

Pelliculot draagt dit compilatieprogramma op aan alle werkende vrouwen — van huishoudpersoneel en fabrieksarbeidsters tot artiesten, antropologen en landbouwsters. Tegelijk is het een eerbetoon aan de pioniers die in de vroegste decennia van de filmgeschiedenis voor én achter de camera hun stempel drukten.

Programma:

  • Girls Taking Time Checks, Westinghouse Works (US, 1904) 3′ – Martin Gobyn
  • A Wedding Night (Einar Zangenberg, DK, 1911) 12′ – Marc Troffaes
  • Max et la doctoresse (Max Linder, FR, 1914) 16’ – Emanuel Deprez
  • Monsters of the Past (Virginia May, US, 1923) 5′ – Soleil D’hulster / Jurgen Lambrecht
  • In Sheep’s Clothing (Jenny Gilbertson, UK, 1932) 10′ – Bart Ameele
  • Fieldwork footage (Zora Neale Hurston, US, 1928) 5′ – Ellen Bocher
  • Mode uit Parijs 2 (excerpt) 6’ – Illa Maes
  • La course à la saucisse (Alice Guy, FR, 1906) 5’ – Marc Troffaes

Het programma wordt ingeleid door Anke Brouwers en Kate Saccone.

In samenwerking met CINEMATEK, Eye Filmmuseum, Library of Congress, Det Danske Filminstitut, National Library of Scotland – Moving Image Archive.

Kate Saccone is een curator en filmonderzoeker gevestigd in Amsterdam, waar ze momenteel een praktijkgericht doctoraat voltooit over hedendaagse vertoningen van stomme cinema. Ze is ook projectmanager en redacteur van het Women Film Pioneers Project (https://wfpp.columbia.edu/).

Anke Brouwers doceert filmgeschiedenis en audiovisuele compositie aan HoGent/KASK School of Arts. Ze publiceerde over (stille) film. Haar boek Mooi zijn en zwijgen. De machtige vrouwen van de Amerikaanse stille film verscheen in 2021 bij Uitgeverij Vrijdag. Sinds het najaar van 2022 is ze de gastvrouw van 'Meet the Masters,' een cinefiel initiatief van Filmfestival Oostende dat filmklassiekers en hun makers belicht. Ook bij het Brugse publiek bij Pelliculot wordt ze al als een habitué beschouwd.

Met de steun van: