Vrijdag 27 september 2024, 20u, Cinema Lumière Brugge.

Mario Almirante | 1920 | Italië | 90’ | Tussentitels: Frans en Nederlands

Nieuwe muziekscore gecomponeerd door Ryako in opdracht van STOM!

Deze film bevestigt Mario Almirante en Italia Almirante-Manzini als twee van de meest eminente figuren van de Italiaanse cinema van de jaren '20. Het drama is gebaseerd op een verfijnd theatraal werk van Niccodemi dat zich geloofwaardig ontvouwt, en biedt Italia Almirante-Manzini de kans om een complex en veelzijdig personage neer te zetten, iets wat zeldzaam is voor een diva.

De film wordt ingeleid door Arianna Turci (CINEMATEK).

In L'ombra moet Berta, die herstelt van haar verlamming, vernemen dat haar man Geraldo, een kunstenaar, een zoon heeft verwekt bij een andere vrouw terwijl zijn eens zo levendige en sportieve vrouw verlamd was en zelf geen kinderen kon baren.

L'ombra (De schaduw) is gebaseerd op het populaire toneelstuk van Dario Niccodemi, dat vaak is bewerkt voor zowel grote als kleine schermen, sinds de versie van Mario Almirante uit 1923. De film herinnert deels aan de vaak vertelde parabel uit de stomme film van mensen met verlammingen die op wonderbaarlijke wijze herstellen, zoals in King Baggot's The Home Maker (1925) of Frank Borzage's Lucky Star (1929). Daarnaast volgt de film een soortgelijk verhaal als stomme films over blinde mensen die hun zicht terugkrijgen om vervolgens geconfronteerd te worden met een bittere realiteit, zoals de ontdekking dat hun liefde voor een belangrijke ander niet langer wordt beantwoord. Opmerkelijke voorbeelden hiervan zijn de Éclair-productie Mieux valait la nuit uit 1911 of de Deense film Hjertestorme van August Blom uit 1916.
In L'ombra moet Berta, die herstelt van haar verlamming, vernemen dat haar man Geraldo, een kunstenaar, een zoon heeft verwekt bij een andere vrouw terwijl zijn eens zo levendige en sportieve vrouw verlamd was en zelf geen kinderen kon baren.

In 2010 schreef David Bordwell op zijn blog Observations on Film Art over de plot van L'ombra dat 'een verlamde diva een contradictio in terminis lijkt'. Bij het analyseren van de schijnbaar 'kleinschalige scène' van het herstel van de verlamde vrouw, wijst Bordwell erop hoe een 'opmerkelijk scala aan [micro-]emoties' uitgaat van hoofdrolspeelster Italia Almirante Manzini. Deze micro-emoties gaan hand in hand met het feit dat de regisseur het type 'longshot choreografie', dat een paar jaar eerder het diva-filmgenre had gedomineerd, vermijdt ten gunste van 'een performance van gezicht, lichaam en armen in een close frame'. Dit wordt onthuld in shots zoals die van Berta's hand, gereflecteerd in een spiegel aan de muur, die geleidelijk zichtbaar wordt als ze haar kracht hervindt en haar arm omhoog brengt.

Er zijn twee verschillende versies van L'ombra bewaard gebleven en tegenwoordig beschikbaar, respectievelijk in het CNC in Bois-d'Arcy en het Koninklijk Belgisch Filmarchief. Beide versies werden gedupliceerd van oude getinte nitraten (de CNC-versie werd vertoond op Il Cinema Ritrovato in 1994). De Belgische versie is de langere en completere van de twee en diende als basis voor de nieuwe digitale restauratie door het Museo Nazionale del Cinema van Turijn, in samenwerking met het Koninklijk Belgisch Filmarchief.

Ivo Blom, docent Filmwetenschappen aan de Vrije Universiteit, Amsterdam
Ryako-Mel-Ciriaco

Ryako (Mel Ciriaco) is een Filipino-Americo-Belgische, one-woman band met Brugge als uitvalsbasis. Ze schrijft, produceert en performt hoofdzakelijk nerd-geïnspireerde elektronica en hiphop muziek. Maar ze geniet er ook van om dit alles te mixen met andere genres met als doel om iets anders en uniek te creëren. Ze heeft verschillende albums en EP’s uitgebracht.
In 2019 heeft ze opgetreden op het officieuze Nerdcore Showcase and side events van het SXSW Festival in Texas. Ze stond op het hoofdpodium van het Super Mag Fest 2023 in Washington DC.
Ze is ook componiste van scores. Zoals een volledig nieuwe score van de stille sciencefictionklassieker Metropolis. Na het succes van de nieuwe score voor STOM! 2023 bij het drama Laster der Menschheit, creëerde ze ook een nieuwe score bij het Italiaanse drama L’ombra voor STOM! 2024.
Ze componeerde ook nieuwe muziek en deed de sounddesign voor de podcastseries Paperless Pulp Season 3: Vox Elysium en Feminist Fairytales Season 2: Shaman. Momenteel schrijft ze muziek voor The Spirit Lift, een computerspel van prettysmart games, waarvoor onlangs een demo werd uitgebracht.    Ryako heeft als producer meerdere tracks op haar conto voor de comic serie The Exorcist's Bracelet, evenals vele andere tracks voor verschillende nerdcore artiesten. Ryako is actief in de Brussels Light Opera Company. Meer info: https://ryakomusic.com/epk.

Arianna Turci is sinds 2019 hoofd van de filmcollecties bij het Koninklijk Belgisch Filmarchief — CINEMATEK. Ze is verantwoordelijk voor het behoud, de restauratie en de valorisatie van de filmcollecties. Van 2015 tot 2016 was ze conservator bij La Cinémathèque de Toulouse. Van 2006 tot 2015 werkte ze als archivaris bij de Cineteca Nazionale — Archivio Nazionale Cinema d'Impresa in Ivrea.

In samenwerking met CINEMATEK en Museo Nazionale del Cinema.

Met de steun van: