Vrijdag 27 september 2024, 15u, Cinema Lumière Brugge.

Documentaire van Céline Gailleurd & Olivier Bohler | 2021 | Frankrijk - Italië | 93’ | Italiaans gesproken met Engelse ondertitels

De Italiaanse stille cinema is één van de meest gerenommeerde, maar wie kent de geschiedenis van haar wortels, van haar eerste decennia van 1896 tot 1930? Op een hedendaagse en lyrische manier, en via de ontsluiting van talrijke fragmenten uit de Europese filmarchieven, brengt Decadenza deze Atlantide weer voor het voetlicht. Tussen de geheimen uit de universums van de cinemageschiedenis schittert de Italiaans stille film.

Ze had een onnoembare invloed op generaties regisseurs, acteurs en verhalenvertellers. Maar toch is haar geschiedenis weinig gekend. Die bloeiende filmindustrie gaf geboorte aan de sandalenfilm, liet de eerste sterren schitteren en veel filmmakers creëerden hun eigen stijl dankzij de trends van die tijd in de schilderkunst, literatuur, theater en opera. In zijn wereld van pracht en decadentie verwierf deze vroege Italiaans film internationale faam en betoverde hij menigten, intellectuelen en kunstenaars uit heel Europa en daarbuiten.

In de eerste decennia van de filmgeschiedenis, voor de opkomst van het fascisme, was Italië een toonaangevend Europees productieland. Baanbrekende werken als L'inferno (1911) en Cabiria (1914) speelden een beslissende rol in de artistieke en technische ontwikkeling van de film. Met hun essayistische documentaire nemen de Franse filmmakers Céline Gailleurd en Olivier Bohler de kijkers mee op een lyrische en visionaire ontdekkingsreis door de Italiaanse (stomme) filmgeschiedenis, die de eerste internationale sterren voortbracht en honderden peplum-, melodrama- en avonturenfilms produceerde. Deze films lanceerden de eerste filmmakers en introduceerden een wereld van snelheid en romantisch delirium, doordrenkt met Verdi's symboliek en D'Annunzio's decadentisme. Al snel verwierf de Italiaanse cinema internationale faam, fascineerde menigten, intellectuelen en kunstenaars uit heel Europa, en bereikte zelfs de Verenigde Staten en Zuid-Amerika.

Isabella Rossellini interpreteert citaten van protagonisten en getuigen als Luigi Pirandello, Salvador Dalí, Antonio Gramsci, Ricciotto Canudo en Federico Fellini, die getuige waren van deze esthetische en culturele revolutie. Deze kunst, gewijd aan het sublieme, aan verfijning en aan de dood, markeerde een tijdperk van pracht en praal in de geschiedenis van een land dat spoedig in de afgrond van het fascisme zou vallen, maar waaruit een van de grootste cinematografieën ter wereld opnieuw geboren zou worden.

In samenwerking met Nocturnes Productions en Eye Filmmuseum.

Met de steun van: