Zondag 29 september 2024, 20u in Cinema Lumière Brugge.
Toko Yamazaki | 1928 | Japan | 61’ | Tussentitels: Japans | Ondertitels: Frans & Nederlands
Live gitaarbegeleiding: Alexander Makay.
In het hart van het oude Japan keert de jonge samoerai krijger Shinhachi na drie jaar dienst in de hoofdstad terug naar huis. Op zoek naar zijn verloofde, Chigusa, merkt hij tot zijn schrik dat zij ondertussen gekozen is als concubine voor de prins. Zijn innerlijke strijd tussen plichtsbesef en liefde wordt verder verergerd wanneer hij beschuldigd wordt van verraad.
Een kostuumdrama (jidai geki) geproduceerd door Teinosuke Kinugasa, over een samoerai die niet kan trouwen met zijn geliefde en het verraad en de complotten die dit veroorzaakt binnen zijn clan. Een film vol poëzie en schoonheid, met fantastisch camerawerk en design, prachtige tinting en nauwgezet gechoreografeerde vechtscènes. Een absolute parel!
De vertoning wordt ingeleid door Tim Deschaumes (Avansa regio Gent en www.cafelumiere.be).
Een samoerai keert terug naar huis om te ontdekken dat de vrouw die op hem had moeten wachten, de minnares van zijn meester is geworden. Hij verdedigt zijn meester tegen kwade intriges en machinaties aan het hof, maar is niet in staat om de hand van zijn geliefde terug te winnen. Het verhaal van de eenzame samoerai loopt vooruit op veel motieven van latere samoeraiklassiekers (en westerse bewerkingen), en de film zelf is een van de weinige overgebleven voorbeelden van Japanse stomme film die de afgelopen jaren is gerestaureerd. Castle of Wind and Clouds vertegenwoordigt een subgenre van jidai geki, de historische film: verraad en samenzwering binnen een samoeraiclan. De antagonisten zijn de sinistere Sannosuke en de jonge Shinhachi, die — hoewel hij loyaal is tot op het punt van zelfopoffering — ervan wordt verdacht het clanhoofd te willen verraden uit persoonlijke wraak. De film wordt onderbroken door lange, lyrische tussentitels en bevat minstens vijf prachtig gechoreografeerde vechtscènes. Na de financiële ramp van zijn onafhankelijk geproduceerde filmexperiment A Page of Madness (1926), begon Teinosuke Kinugasa te produceren voor de Shochiku jidai geki-maatschappij. Op deze manier lanceerde Kinugasa de illustere carrière van de acteur Chojiro Hayashi. In schril contrast met de meer heldhaftige sterren van het genre, zoals Tsumasaburo Bando (The Giant Snake, 1925), is Hayashi's personage op het scherm een bidanshi, een knappe, slanke jongen wiens androgyne schoonheid kon concurreren met die van de vrouwelijke sterren zonder dat het ontbrak aan mannelijke aantrekkingskracht. De levenslange samenwerking tussen de acteur — die zichzelf Kazuo Hasegawa noemde toen hij Shochiku in 1937 verliet — en Kinugasa begon met Castle of Wind and Clouds. Net als bij City of Love is er in Europa een nitraatversie van de film bewaard gebleven in het Koninklijk Belgisch Filmarchief in Brussel. In 1929, toen Shochiku probeerde een Europese markt te veroveren — wat niet lukte — werden deze filmkopijen naar Berlijn gestuurd. Mariann Lewinsky, in: Le Giornate del Cinema Muto Catalogo, Sacile 2001. |
Alexander Makay (°1979) is een Belgisch musicus met Hongaarse roots. Hij begon zijn gitaarstudie aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge en vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium te Gent in de klas van Yves Storms. Tijdens zijn hogere studies volgde hij privéles bij gitarist-componist Armand Coeck en realiseerde hij een liveopname van diens Concerto en solowerk.
Alexanders loopbaan wordt gekenmerkt door een steeds verdergaande uitdieping van muzikale stijlen. Met deze onafgebroken zoektocht als voedingsbodem groeide zijn repertoire doorheen de jaren uit tot een breed gamma, gaande van middeleeuwse muziek tot hedendaagse werken. Verschillende gitaarconcerti ontbreken niet op zijn palmares.
Als componist staan meerdere werken op zijn naam, zowel voor gitaar, klavecimbel als voor kleine kamermuziekbezetting en hij maakte gitaartranscripties van werk van Bach, Chopin en Wagner. Hij realiseerde de cd's Rosa Mystica (werk van Armand Coeck), The Blue Guitar (M. Tippett), Encuentro (Spaans repertoire) en Travels (eigen werk).
Anderzijds beoefent hij als elektrisch gitarist, zanger en singer-songwriter de stijl van Mark Knopfler. 2024 kent de release van zijn EP-album Mountains All Around met exclusief eigen songs. Hij is de stichter van de Brugse benefietconcertreeks Een Podium voor de Passie en is artistiek directeur van De Appelvink. Deze concertreeks legt de focus op niet-alledaagse instrumenten en artiesten met een unieke invalshoek. Meer info: www.alexandermakay.com.
Tim Deschaumes is stafmedewerker digitale media en film bij Avansa regio Gent. Hij schrijft voor Photogénie, Cinea, Offscreen en www.cafelumiere.be. Hij focust zich op Japanse cinema, van de stillefilmperiode tot nu.
In samenwerking met CINEMATEK.
Met de steun van: