Zondag 3 maart 2024 om 14:00u in tijdelijke cinema Jean Van Eyck (Exporuimte Poortersloge, Kraanlei 19, Brugge)
Paul Wegener & Karl Boese | Duitsland | 1920 | stille film | 91' | tussentitels: Duits | ondertitels: Nederlands
In de 16de eeuw voorspelt een Praagse rabbijn antisemitisch geweld tegen de joodse bewoners van de stad. Om zijn geloofsgenoten te beschermen maakt hij een golem, een levend monster van klei. Maar het experiment heeft ook andere, onbedoelde gevolgen. Paul Wegener, die eerder al twee films rond de golem had gemaakt, speelt zelf het titelpersonage in dit fraai vormgegeven griezelverhaal. In 1919 baarde Das Kabinet des Dr. Caligari veel opzien. Wegener ontkende destijds dat hij op dat succes wilde meeliften, maar wordt toch gerekend tot de een van de grote namen van het Duitse expressionisme.
Het Filmmuseum van München restaureerde in 2021 de nieuw gereconstrueerde expressionistische filmklassieker met de herontdekte legendarische originele muziek van Dr. Hans Landsberger. Sinds de jaren negentig probeert het Filmmuseum in München de film te reconstrueren en in zijn oorspronkelijke vorm terug te brengen met filmmateriaal uit verschillende archieven over de hele wereld. Alleen door het opnemen van het originele negatief, dat pas een paar jaar geleden werd ontdekt in onze eigen Cinematek, een kopie van de Amerikaanse distributieversie in het George Eastman Museum in Rochester en een ingekleurde Italiaanse versie van de film, kon een nieuwe, definitieve versie gemaakt worden in een aanzienlijk verbeterde beeldkwaliteit en met behulp van een partituur van de herontdekte originele muziek van Hans Landsberger.
“Een mijlpaal in de ontwikkeling van de cinematografie. De criticus, die afstand moet bewaren, heeft de plicht om te bepalen hoe het artistieke effect wordt bereikt. Ten eerste door Wegener's manuscript, dat perfect de wetten van dramatische intensivering uitdrukt. Een volwassen gedicht, in geen enkel beeld is iets triviaals, in geen enkele scène is iets overbodig. Ten tweede door het materiaal, dat afkomstig is uit de bron van alles wat filmisch is, het fantastische. Ten derde door de architectuur van professor Poelzig, die voor een betoverend decor zorgde. Ten vierde door Wegener's regie, die de beelden met een alert oog op de voorgrond plaatste, ten vijfde door de voorstelling, die van een nooit eerder vertoonde perfectie was, zowel als geheel als in elke afzonderlijke voorstelling, en ten slotte door Hans Landsberger's symfonische soundtrack, die speciaal voor deze filmcreatie was gecomponeerd. De grote indruk wordt bereikt door het feit dat al deze factoren zijn verenigd tot een onlosmakelijk geheel.”
(8-Uhr-Abendblatt, 30.10.1920)
Inleiding: Bruno Mestdagh.
Voor de tentoonstelling Kwart voor Nacht werd met de technische medewerking van VTI Brugge een nieuwe cinemazaal gebouwd op de gelijkvloerse verdieping van Exportuimte Poortersloge. In Cinema Jean Van Eyck worden drie zondagmatinees georganiseerd.
Een organisatie van CC Brugge en Brugotta met de medewerking van Pelliculot, Razor Reel Flanders Film Festival en Filmmuseum München.
Na de film is er uiteraard nog tijd om ook de tentoonstelling te bezoeken waarin 12 kunstenaars vooral via zwart-wit fotografie een antwoord geven op huiskunstenaar Yves Gabriels die voor de gelegenheid in de rol van dokter Frankenstein kruipt.